|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2316 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Słabe tempo rozwoju mowy dziecka wywołuje u rodziców wiele obaw. Często w swojej pracy w poradni logopedycznej spotykam się z pytaniami dotyczącymi poszczególnych etapów rozwoju mowy u dzieci. Czesto rodzice wykazują się zupełną niewiedzą w tej dziedzinie i swoje obawy snują na podstawie powierzchownej oceny znajomych dzieci. Opóźniony rozwój mowy występuje, gdy słownictwo dziecka (słownik czynny i bierny) jest poniżej wieku rozwojowego i normy przewidzianej dla tego wieku. Opóźnienie rozwoju mowy ma aspekt jakościowy i ilościowy. Do opóźnienia rozwoju mowy dołanczają się najczęściej różne typy zaburzeń artykulacyjnych oraz słabe rozumienie mowy. Aby uznać, że u dziecka występuje opóźniony rozwój mowy należy wziąść pod uwagę różnice indywidualne w rozwoju każdego dziecka, warunki środowiskowe, uwarunkowania genetyczne. Przejawy opóźnionego rozwoju mowy:
- opóźnione gaworzenie;
- opóźnione wymawianie pierwszych sylab i słów;
- ubogi zasób słownika, najpierw biernego potem czynnego;
- dłuższe utrzymywanie sie nieprawidłowych struktur gramatycznych;
- trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi.
Istotnym warunkiem rozwoju mowy jest potrzeba porozumiewania się. Głównym powodem powstawanie opóźnionego rozwoju mowy jest nieprawidłowe oddziaływanie najbliższego środowiska na dziecko. Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy:
- warunki środowiskowe, niedostarczanie dziecku wystarczającyh do rozwoju mowy wzorców;
- dziecinny sposób mówienia do dziecka;
- pojawienie się młodszego rodzeństwa w rodzinie;
- wcześniactwo, szczególnie u chłopców;
- zaburzenia wzroku;
- zaburzenia funkcji poznawczych (pamięci np. w przypadku padaczki, słuchu, sprawności ruchowej);
- upośledzenie umysłowe;
- brak możliwosci nawiązywania kontaktow werbalnych;
- opóźnione dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego;
- obwodowe uszkodzenie narządów mowy
- zaburzenia emocjonalne.
Aby poprawnie zdiagnozować opóźniony rozwój mowy konieczne są konsultacje z wieloma specjalistami. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości rodzice powinni w pierwszej kolejności udać się do lekarza pediatry, który skieruje do następnych specjalistów. Najpierw do logopedy, który powinien przeprowadzić badanie mowy czynnej i biernej dziecka, przeprowadzić wywiad z rodzicami oraz rozpocząć terapię logopedyczną. Nie należy lekceważyć opóźnienia rozwoju mowy, ponieważ mowa jest zwykle odzwierciedleniem innych procesów rozwojowych. Terapia opóźnionego rozwoju mowy jest terapią trudną i długotrwałą. Podczas jej prowadzenia konieczna jest ścisła współpraca logopedy, rodziców i nauczyciela.
Beata Pietrucha. |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|